Vad är en uppförandekod?
En uppförandekod sammanfattar och förtydligar regler och riktlinjer för hur man vill att de som berörs av koden ska uppföra sig. På samma sätt sammanfattar CSC ALLTIALLO uppförandekod och de etiska värderingar som vi anser ska gälla i vår verksamhet, för våra medarbetare och för våra kunder. Den ger oss grunden för hur vi uppträder och handlar i vardagen och vägledning i våra beslut.
Värdeord
• AFFÄRSMÄSSIGHET - vi har ett tydligt ansvar för ekonomi och lönsamhet.
• ENKELHET - vi har ett enhetligt och okomplicerat agerande.
• KOMPETENS - vi har kunskap, vilja och förmåga.
• STIL - vi är pålitliga och har ett ansvarsfullt agerande.
Uppförandekoden beskriver närmare vad dessa fyra värdeord innebär och den ska bidra till att göra det tydligare och enklare att arbeta mot gemensamma mål och en gemensam kultur - både i det interna samarbetet och i relationen till vår omvärld. Uppförandekoden anger våra värderingar i frågor om affärsetik, mänskliga rättigheter och arbetsförhållanden, kunder och kvalitet samt miljö och hållbarhet. Vi vill att våra relationer med kunder och samarbetspartners ska bygga på affärsmässighet, enkelhet, kompetens och stil.
Därför ska vi självklart följa de lagar, regler och bestämmelser som gäller för marknaden, vår verksamhet och de riktlinjer vi ställer upp i denna uppförandekod. Vi ställer samma krav på våra affärspartners som på oss själva och vi ska undvika samarbeten med leverantörer som inte ställer upp på CSC ALLTIALLO värderingar.

Mänskliga rättigheter och arbetsförhållanden
CSC ALLTIALLO stödjer internationellt erkända mänskliga rättigheter i enlighet med FN:s Global Compact.
Tvångs- och barnarbete
Vi tillåter inga förfaranden som begränsar de anställdas fria rörlighet och det förekommer ingen typ av ofrivilligt arbete eller barnarbete inom CSC ALLIALLO.


Hälsa och säkerhet
CSC ALLTIALLO strävar efter en positiv och säkerhetsmedveten verksamhetskultur som gör att våra medarbetare trivs med sitt arbete och kommer välmående och friska till nästa arbetsdag. Vi har en nollvision mot fysisk och psykisk ohälsa på grund av arbetet. Alla våra medarbetare har ett ansvar att skapa, utveckla och upprätthålla en god arbetsmiljö. För att nå detta krävs ett ömsesidigt arbete tillsammans med kunder, konsulter, leverantörer och andra aktörer på våra arbetsplatser. Detta innebär att våra medarbetare:
• sätter säkerheten först
• följer arbetsplatsens regler och riktlinjer och verksamhetens styrande dokument för hälsa och säkerhet
• aktivt kommunicerar säkerhetsfrågor och arbetsmiljö med kunder och medarbetare
• är informerade om vilka risker som finns i den aktuella arbetsmiljön
• planerar arbeten så att risker för hälsa och säkerhet minimeras och är acceptabla
• tar hänsyn till påverkan på omgivning och brukare
Arbetsförhållande ur ett jämställdhet- och mångfaldsperspektiv
Genom att främja jämställdhet och mångfald tar CSC ALLTIALLO tillvara på medarbetares olikheter, kompetens och erfarenheter. Vi ska vara en arbetsplats som välkomnar och respekterar alla medarbetare oavsett kön, könsöverskridande identitet eller uttryck, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, funktionsnedsättning, sexuell läggning eller ålder. Vi ska vara en arbetsplats där alla medarbetare har lika möjligheter till utbildning och kompetensutveckling. Genom vår inskolningskurs kan jämställdhet och mångfald ytterligare förbättras. Vi ska präglas av en verksamhetskultur som ger lika förutsättningar för manliga och kvinnliga medarbetare att kombinera arbete med föräldraskap.


Nolltolerans mot trakasserier och kränkande särbehandling
På CSC ALLTIALLO har vi nolltolerans mot trakasserier och kränkande särbehandling. Vi ska vara en arbetsplats fri från trakasserier och kränkande särbehandling där alla medarbetare visas respekt oavsett kön, könsöverskridande identitet eller uttryck, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, funktionsnedsättning, sexuell läggning eller ålder. Inte heller tolererar vi repressalier om medarbetare påpekar att trakasserier eller kränkande särbehandling sker
Kunder och kvalitet
Vårt bemötande gentemot våra kunder ska alltid präglas av våra värderingar. Vårt kvalitetsarbete bygger på förtroende, ansvar, engagemang och kompetens. Vi levererar alltid tjänster och insatser med rätt kvalitet som motsvarar och gärna överträffar kundens förväntningar och skapar ett mervärde för kunden. Detta genom en entydig ansvarsfördelning där samtliga medarbetare bidrar med sin kompetens. Kvalitet innebär att vi möter kundernas och samhällets krav och satsar på ständig förbättring genom utveckling, utbildning och systematisk erfarenhetsåterföring. Våra tjänster och insatser ska kännetecknas av ett högt kundvärde.


Miljö och hållbarhet
CSC ALLTIALLO är med och bygger ett hållbart samhälle. Vi ansvar både för våra lösningar och hur vi levererar vårt arbete. Det innebär att vi:
• erbjuder våra kunder så miljöeffektiva servicelösningar som möjligt, för att minskar energi- och resursåtgång.
• arbetar aktivt med att minska vår egen miljöbelastning och kontinuerligt förbättrar vårt miljöarbete genom tydliga mål och löpande resultatuppföljning.
• utbildar och motiverar medarbetare och samarbetspartners att planera och utföra sitt arbete på ett miljömässigt ansvarsfullt sätt.
• ställer krav på medarbetare och ledning att så mycket som möjligt göra miljöanpassade val och ta hjälp av miljövänliga transportmedel.
• följer samhällets och våra kunders miljökrav samt deltar i forskning och utveckling som stärker vår förmåga att erbjuda innovativa och hållbara lösningar.
Ledarskap
På CSC ALLTIALLO arbetar vi med ett utvecklande ledarskap. Det innebär att vara ett föredöme och leva efter våra värderingar. Vi visar personlig omtanke genom stöd och konstruktiv feedback. Vi inspirerar och motiverar till delaktighet och kreativitet för att ständig förbättra oss och överträffa våra mål. En chef, ledare och medarbetare på CSCFÖRDIG har ett stort ansvar att skapa en kultur och agera efter vår uppförandekod och de ramverk som den innefattar.


Affärsetik
Självklart ska vi vårda relationerna med våra kunder. I första hand gör vi det genom att alltid leverera vad vi lovat. När vi gör det utanför ett uppdrag eller avtal ska det göras med måttfullhet och öppenhet. Vi tror på konkurrens och att alla beslut, såväl internt som i förhållande till våra kunders, bygger på affärsmässighet. Vi får aldrig kringgå eller otillbörligt försöka påverka våra kunders beslutsprocess. Konkurrens Vi accepterar inte att vi själva eller någon av våra samarbetspartner uppträder på sätt som otillåtet kan påverka en fri konkurrens. Vi medverkar således inte i några former av prissamverkan, kartellbildningar eller andra åtgärder som står i strid med konkurrensreglerna. CSC ALLTIALLO stöder i alla delar av verksamheten en sund och fri konkurrens. Affärsmässiga relationer utan personlig vinning Att ta emot och ge gåvor och andra förmåner mellan kunder kan vara straffbart. Försiktighet och måttfullhet måste alltid beaktas när vi lämnar eller tar emot gåvor. Detsamma gäller när vi bjuder in till kundevenemang eller andra aktiviteter. Att för frikostigt bjuda på presenter och arrangemang kan betraktas som muta. Att muta någon, det vill säga att ge någon något med avsikt att otillbörligt påverka den personen, är ett allvarligt brott med höga straffsatser. Ibland kan det vara svårt att veta var gränsen går mellan vad som anses som ett acceptabelt affärsmässigt agerande och vad som kan vara ett otillbörligt agerande.

Vi ska därför alltid:
• agera på sådant sätt att vi eller våra kunder inte hamnar i en beroendeställning till varandra,
• vara mycket restriktiva avseende gåvor, såväl till som från våra kunder,
• undvika att låta kunder bekosta måltider eller annat för oss
• låta bli att utnyttja verksamhetens resurser för privat bruk. Vi ska bygga alla våra relationer på affärsmässighet till fördel för verksamheten och våra samarbetspartner och utan personlig vinning för de inblandade.
Resor, kurser och konferenser
Vi arrangerar inga resor, kurser eller konferenser med våra samarbetspartner om de inte har en direkt koppling till CSC ALLTIALLO verksamhet och har en affärsmässig betydelse. Deltagande i resor, kurser eller konferenser som arrangeras av våra samarbetspartners ska alltid godkännas i förväg enligt "farfarsprincipen". Farfarsprincipen innebär, med frångående av den vanliga besluts- och attestordningen, att den aktuella åtgärden ska godkännas av ledningen. Arrangerande av eller deltagande i kurser eller konferenser, som hålls utanför Norden, ska godkännas i förväg av verksamhetschefen. Grundregeln är att såväl vi som våra samarbetspartner bekostar egen logi och sina egna resor. Egna kurser och konferenser, som inte anordnas av " CSC ALLTIALLO", eller som annars inte ingår i ett bredare utbildningsprogram, ska alltid redovisas med ett utförligt program och godkännas i förväg enligt "farfarsprincipen". I bilagan " CSC ALLTIALLO's riktlinjer för gåvor och representation" anges närmare var gränserna går för vad som är godtagbart, genom ett antal exempelsituationer.


Representation
All representation, såväl intern som extern, i CSC ALLTIALLO ska ske med måttfullhet och vara affärsmässig. Vi låter inte CSC ALLTIALLO betala för representation som inte är direkt kopplad till arbete. All representation ska alltid attesteras av verksamhetschef och som inte varit närvarande. Det innebär att "högst i rang" vid tillfället är den som ska godkänna betalningen.
Intressekonflikter
Intressekonflikter mellan anställda och verksamhet måste undvikas så gott som möjligt. Det innebär att vi i så hög grad som möjligt ska undvika att ge medarbetare uppdrag där det finns nära personliga relationer. Om personliga intressen kan komma att påverka ett beslut ska ärendet överlåtas till närmaste verksamhetschef för beslut. Våra medarbetare får inte för egen vinning utnyttja relation med kunder.


Inköp
Beställning och leverans av artiklar ska alltid vara kopplat till ett kunduppdrag och märkas med arbetsordernummer. Leverans ska alltid ske direkt till verksamheten. Vid retur av material (spill) ska materialet skickas tillbaka till leverantören och krediteras. Vi får inte utnyttja företagets inköpsvillkor och rabatter för egen vinning. Större inköp ska alltid godkännas av verksamhetschef. Inga privata inköp får faktureras CSC ALLTIALLO även om du betalar fakturan själv. Att för egen vinning utnyttja företagets leverantörer kan leda till arbetsrättsliga åtgärder, skattekostnader och det kan även vara straffbart.
Informationssäkerhet
Vi ska vara försiktiga med all information vi får om verksamheten. Förtroliga upplysningar som mottagits i arbetet ska respekteras och hanteras varsamt. Konfidentiell information om vår verksamhet eller våra kunder får inte delges obehöriga. Vi ska alltid leva upp till överenskomna åtaganden, till exempel får upplysningar om en kunds villkor aldrig ges till en annan kund. Om någon av våra samarbetspartner bryter mot dessa riktlinjer kommer vi att vidta åtgärder.


Affärsetiskt råd
Etiska frågor kan vara svåra och har inte alltid ett givet svar. CSC ALLTIALLO har därför inrättat ett affärsetiskt råd, som består av verksamhetschef och 2 medarbetare. Hit kan medarbetare vända sig för frågor och vägledning samt anmäla oegentligheter. Det Affärsetiska Rådet ska därutöver utöva tillsyn över verksamheten och genomföra utbildningar.
KLÄDKOD
Hos CSC ALLTIALLO har vi ingen strikt klädkod men drar klädkods gränsen vid mjukiskläder och badtofflor av typen »flip-flop« som ska undvikas när vi besöker våra kunder. Varje kundbemötande ska ske på ett professionellt sätt.


Stöld och Våld
CSC ALLTIALLO har strikta regler kring stöld, våld och olämpligt beteende hos våra uppdragsgivare. Medarbetare som bryter mot våra villkor och bestämmelser riskerar rättsliga åtgärder och omedelbart avsked.